Veelgestelde vragen
De sanitaire crisis roept heel wat vragen op. Hoe kan je nu een beroep doen op zorgverleners? Wat doe je als je je huisarts niet kan bereiken? Hoe krijg je een voorschrift? … Het Vlaams Patiëntenplatform bundelde de meest gestelde vragen.
Wat betekenen de corona-maatregelen van de overheid als ik een chronische aandoening heb?
Alle niet dringende onderzoeken, raadplegingen en ingrepen worden geannuleerd. Al wat levensnoodzakelijk of bij onderbreking van therapie levensbedreigend is, kan verder gezet worden. Denk bijvoorbeeld aan kankerbehandelingen, dialyse.. Therapieën die bij stopzetting tot een verslechtering van de gezondheidstoestand leiden, kunnen dus verder gezet wor-den. Dit geldt voor lichamelijke als psychische aandoeningen.
Alle maatregelen inzake hygiëne en sociaal aanvaardbare afstand, moeten bij behandelingen strikt toegepast worden.
Het is belangrijk om te benadrukken dat je voor dringende en noodzakelijke consultaties, testen en ingrepen wel nog in het ziekenhuis of bij je zorgverlener buiten het ziekenhuis terechtkan. Vraag je je af of je afspraak of behandeling kan doorgaan? Neem dan contact op met je behandelend arts of met de afdeling in het ziekenhuis waar je normaal gezien verzorgd wordt.
Moet je een (verre) verplaatsing doen voor je consultatie? Neem dan een afdruk mee van je afspraak. Indien je dat niet hebt, vraag dan aan je zorgverlener of ze via mail kunnen bevestigen dat je afspraak noodzakelijk is en neem die informatie mee voor als je onderweg gecontroleerd wordt.
Het uitstel van niet-dringende raadplegingen en zorg kan een gevolg hebben op de terugbetaling van bepaalde geneesmiddelen, producten of farmaceutische verstrekkingen. Om te voorkomen dat de behandeling van en terugbetaling aan de patiënt onderbroken wordt, doet het RIZIV aanpassingen.
Meer info? Contacteer je arts.
Kan ik nog naar de huisarts en de apotheek als ik symptomen van het coronavirus heb?
Heb je symptomen van het coronavirus (hoest, koorts, loopneus, keelpijn, griepachtige symptomen)? Blijf dan thuis en ga niet naar de apotheek, de huisarts of spoeddienst, maar neem telefonisch contact op met je huisarts.
Heb je medicatie nodig (al dan niet via voorschrift)? Bel je vertrouwde apotheker. Samen kunnen jullie bekijken hoe de geneesmiddelen tot bij jou kunnen geraken.
Het RIZIV werkte in overleg met het werkveld een regeling rond teleconsultaties uit voor psychiaters, tandartsen, logopedisten, kinesitherapeuten, vroedkundigen, ergotherapeuten, diëtisten, diabeteseducatoren, huisartsen, specialisten, klinisch psychologen en klinisch orthopedagogen.
Hoe worden teleconsultaties of telefonisch advies aan mij verrekend?
Tijdens deze periode is het mogelijk voor artsen om telefonisch advies te geven aan hun patiënten. De consultatie op afstand kan gebeuren per telefoon of met videobellen. In beide gevallen mag de zorgverlener geen meerkosten of supplementen aanrekenen aan de patiënt. In de meeste gevallen betaalt de patiënt geen remgeld en rekent de zorgverlener het bedrag rechtstreeks aan de gezondheidszorgverzekering aan, via het ziekenfonds.
Wat moet ik doen als ik mijn huisarts niet kan bereiken?
Het is zo dat zorgverleners druk in de weer zijn om deze pandemie te bestrijden. Niettemin doen ze ook hun uiterste best om andere zorgbehoevenden te helpen. Wij raden aan telefonisch contact op te nemen met je huisarts. Indien deze nog steeds niet beschikbaar is, kan je best telefonisch contact opnemen met een andere huisarts, de huisartsenwachtpost of de spoedgevallendienst. Je vermijdt fysiek contact beter.
Hoe krijg ik een voorschrift voor medicatie als ik mijn arts enkel nog telefonisch kan contacteren?
In het kader van de noodmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en de mogelijkheid voor artsen om telefonisch advies daarover te geven, is het voor de voorschrijvers mogelijk om geen papieren bewijs van elektronisch voorschrift aan de patiënt te bezorgen. Met jouw toestemming mogen zij jou in de plaats daarvan de RID-code van het elektronisch voorschrift (en de bijbehorende letters en cijfers die automatisch met de bar-code zijn gegenereerd) bezorgen via een ander communicatiekanaal (e-mail, telefoon, Skype, enz.). Dat kan gedurende de periode waarin de noodmaatregelen van toepassing zijn. De overdracht van de unieke RID-code (en de automatisch gegenereerde en bijbehorende letters en cijfers) respecteert de bepalingen van de privacy wetgeving (GDPR).
In de apotheek deel je de RID-code (of de automatisch gegenereerde letters en cijfers) mee aan je apotheker.
Welke maatregelen worden er genomen om te zorgen dat er geen tekort is aan geneesmiddelen?
De vraag naar verschillende voorschriftvrije geneesmiddelen nam de voorbije weken toe. Daarom roept het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproduc-ten (FAGG) op om alleen medicamenten te kopen die je op dit moment echt nodig hebt. Zo kunnen patiënten voor wie geneesmiddelen noodzakelijk zijn, ze ook krijgen. Er is nog genoeg voorraad van geneesmiddelen bij de groothandelaars in België, er worden geen tekorten verwacht.
Hoe zorg ik voor mijn psychisch welzijn in tijden van corona?
- Baken de tijd om het nieuws te volgen af. Voortdurend alle updates bekijken kan angstgevoelens aanwakkeren.
- Beperk je ook tot betrouwbare bronnen want er duikt heel wat nepnieuws op.
- Houd contact met vrienden en familie door middel van videobellen, dat kan bv. via Skype, WhatsApp, Facebook of FaceTime.
Waar kan ik terecht als ik nood heb aan een gesprek?
Er zijn verschillende instanties waar jij of je gezin terechtkunnen voor een babbeltje of om je gevoelens en angsten te delen, bv.:
- CLB breidde het CLB-chat-team tijdelijk uit. Ze zijn bereikbaar via telefoon, mail, Skype.
- Jongeren en jongvolwassenen kunnen chatten, bellen of mailen met het JAC.
- Teleblok opent uitzonderlijk haar chat en telefoon.
- Ook bij Awel kunnen kinderen en jongeren bellen, chatten of mailen met vragen of problemen terecht. Gratis en anoniem.
- Tele-Onthaal is er voor je: telefonisch (106) of via chat, 24 uur op 24 uur en 7 dagen in de week.
- Aarzel niet de zelfmoordlijn 1813 te contacteren mocht je daar nood aan hebben.
- Bij conflicten in het gezin of als het uit de hand loopt kan je terecht bij 1712.
- Psychologen kunnen nu ook consultaties doen via videocall. Deze consultaties worden voor vaak voorkomende psychische problemen zoals angst, depressie of problematisch alcoholgebruik terugbetaald en ze geldt voor alle leeftijden.
Hoe ontvang ik tijdig mijn ziekteuitkering?
Het is mogelijk dat je werkgever of zijn sociaal secretariaat moeilijkheden ondervindt om op tijd de administratie in orde te brengen voor jouw dossier bij je ziekenfonds. Dat is begrijpelijk in deze omstandigheden.
Het RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering) neemt daarom maatregelen. Je ziekenfonds kan in dat geval je ziekteuitkering betalen op basis van een minimumbedrag. Nadien brengt het ziekenfonds dit verder in orde wanneer zij de documenten van je werkgever ontvangen.
Heb je vragen? Contacteer je ziekenfonds.
Wat betekenen de corona-maatregelen van de overheid als ik een chronische aandoening heb?
Alle niet dringende onderzoeken, raadplegingen en ingrepen worden geannuleerd. Al wat levensnoodzakelijk of bij onderbreking van therapie levensbedreigend is, kan verder gezet worden. Denk bijvoorbeeld aan kankerbehandelingen, dialyse.. Therapieën die bij stopzetting tot een verslechtering van de gezondheidstoestand leiden, kunnen dus verder gezet wor-den. Dit geldt voor lichamelijke als psychische aandoeningen.
Alle maatregelen inzake hygiëne en sociaal aanvaardbare afstand, moeten bij behandelingen strikt toegepast worden.
Het is belangrijk om te benadrukken dat je voor dringende en noodzakelijke consultaties, testen en ingrepen wel nog in het ziekenhuis of bij je zorgverlener buiten het ziekenhuis terechtkan. Vraag je je af of je afspraak of behandeling kan doorgaan? Neem dan contact op met je behandelend arts of met de afdeling in het ziekenhuis waar je normaal gezien verzorgd wordt.
Moet je een (verre) verplaatsing doen voor je consultatie? Neem dan een afdruk mee van je afspraak. Indien je dat niet hebt, vraag dan aan je zorgverlener of ze via mail kunnen bevestigen dat je afspraak noodzakelijk is en neem die informatie mee voor als je onderweg gecontroleerd wordt.
Het uitstel van niet-dringende raadplegingen en zorg kan een gevolg hebben op de terugbetaling van bepaalde geneesmiddelen, producten of farmaceutische verstrekkingen. Om te voorkomen dat de behandeling van en terugbetaling aan de patiënt onderbroken wordt, doet het RIZIV aanpassingen.
Meer info? Contacteer je arts.
Kan ik nog naar de huisarts en de apotheek als ik symptomen van het coronavirus heb?
Heb je symptomen van het coronavirus (hoest, koorts, loopneus, keelpijn, griepachtige symptomen)? Blijf dan thuis en ga niet naar de apotheek, de huisarts of spoeddienst, maar neem telefonisch contact op met je huisarts.
Heb je medicatie nodig (al dan niet via voorschrift)? Bel je vertrouwde apotheker. Samen kunnen jullie bekijken hoe de geneesmiddelen tot bij jou kunnen geraken.
Het RIZIV werkte in overleg met het werkveld een regeling rond teleconsultaties uit voor psychiaters, tandartsen, logopedisten, kinesitherapeuten, vroedkundigen, ergotherapeuten, diëtisten, diabeteseducatoren, huisartsen, specialisten, klinisch psychologen en klinisch orthopedagogen.
Hoe worden teleconsultaties of telefonisch advies aan mij verrekend?
Tijdens deze periode is het mogelijk voor artsen om telefonisch advies te geven aan hun patiënten. De consultatie op afstand kan gebeuren per telefoon of met videobellen. In beide gevallen mag de zorgverlener geen meerkosten of supplementen aanrekenen aan de patiënt. In de meeste gevallen betaalt de patiënt geen remgeld en rekent de zorgverlener het bedrag rechtstreeks aan de gezondheidszorgverzekering aan, via het ziekenfonds.
Wat moet ik doen als ik mijn huisarts niet kan bereiken?
Het is zo dat zorgverleners druk in de weer zijn om deze pandemie te bestrijden. Niettemin doen ze ook hun uiterste best om andere zorgbehoevenden te helpen. Wij raden aan telefonisch contact op te nemen met je huisarts. Indien deze nog steeds niet beschikbaar is, kan je best telefonisch contact opnemen met een andere huisarts, de huisartsenwachtpost of de spoedgevallendienst. Je vermijdt fysiek contact beter.
Hoe krijg ik een voorschrift voor medicatie als ik mijn arts enkel nog telefonisch kan contacteren?
In het kader van de noodmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en de mogelijkheid voor artsen om telefonisch advies daarover te geven, is het voor de voorschrijvers mogelijk om geen papieren bewijs van elektronisch voorschrift aan de patiënt te bezorgen. Met jouw toestemming mogen zij jou in de plaats daarvan de RID-code van het elektronisch voorschrift (en de bijbehorende letters en cijfers die automatisch met de bar-code zijn gegenereerd) bezorgen via een ander communicatiekanaal (e-mail, telefoon, Skype, enz.). Dat kan gedurende de periode waarin de noodmaatregelen van toepassing zijn. De overdracht van de unieke RID-code (en de automatisch gegenereerde en bijbehorende letters en cijfers) respecteert de bepalingen van de privacy wetgeving (GDPR).
In de apotheek deel je de RID-code (of de automatisch gegenereerde letters en cijfers) mee aan je apotheker.
Welke maatregelen worden er genomen om te zorgen dat er geen tekort is aan geneesmiddelen?
De vraag naar verschillende voorschriftvrije geneesmiddelen nam de voorbije weken toe. Daarom roept het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproduc-ten (FAGG) op om alleen medicamenten te kopen die je op dit moment echt nodig hebt. Zo kunnen patiënten voor wie geneesmiddelen noodzakelijk zijn, ze ook krijgen. Er is nog genoeg voorraad van geneesmiddelen bij de groothandelaars in België, er worden geen tekorten verwacht.
Hoe zorg ik voor mijn psychisch welzijn in tijden van corona?
- Baken de tijd om het nieuws te volgen af. Voortdurend alle updates bekijken kan angstgevoelens aanwakkeren.
- Beperk je ook tot betrouwbare bronnen want er duikt heel wat nepnieuws op.
- Houd contact met vrienden en familie door middel van videobellen, dat kan bv. via Skype, WhatsApp, Facebook of FaceTime.
Waar kan ik terecht als ik nood heb aan een gesprek?
Er zijn verschillende instanties waar jij of je gezin terechtkunnen voor een babbeltje of om je gevoelens en angsten te delen, bv.:
- CLB breidde het CLB-chat-team tijdelijk uit. Ze zijn bereikbaar via telefoon, mail, Skype.
- Jongeren en jongvolwassenen kunnen chatten, bellen of mailen met het JAC.
- Teleblok opent uitzonderlijk haar chat en telefoon.
- Ook bij Awel kunnen kinderen en jongeren bellen, chatten of mailen met vragen of problemen terecht. Gratis en anoniem.
- Tele-Onthaal is er voor je: telefonisch (106) of via chat, 24 uur op 24 uur en 7 dagen in de week.
- Aarzel niet de zelfmoordlijn 1813 te contacteren mocht je daar nood aan hebben.
- Bij conflicten in het gezin of als het uit de hand loopt kan je terecht bij 1712.
- Psychologen kunnen nu ook consultaties doen via videocall. Deze consultaties worden voor vaak voorkomende psychische problemen zoals angst, depressie of problematisch alcoholgebruik terugbetaald en ze geldt voor alle leeftijden.
Hoe ontvang ik tijdig mijn ziekteuitkering?
Het is mogelijk dat je werkgever of zijn sociaal secretariaat moeilijkheden ondervindt om op tijd de administratie in orde te brengen voor jouw dossier bij je ziekenfonds. Dat is begrijpelijk in deze omstandigheden.
Het RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering) neemt daarom maatregelen. Je ziekenfonds kan in dat geval je ziekteuitkering betalen op basis van een minimumbedrag. Nadien brengt het ziekenfonds dit verder in orde wanneer zij de documenten van je werkgever ontvangen.
Heb je vragen? Contacteer je ziekenfonds.