Transparantie in kwaliteit van de zorg
Het Vlaams Patiëntenplatform ontwikkelt sinds 2012 vragenlijsten om ervaringen van patiënten te meten, via de 'Vlaamse Patiënten Peilingen'. Zo zijn er vragenlijsten voor opgenomen volwassen ziekenhuispatiënten, dagziekenhuispatiënten en cliënten van de geestelijke gezondheidszorg. Sinds 2019 is er ook een vragenlijst voor ouders van opgenomen kinderen.
Vanaf het najaar van 2020 zullen bijna alle Vlaamse ziekenhuizen deze vragenlijsten verspreiden. In de toekomst ontwikkelt het VPP ook een versie die kinderen en jongeren zelf kunnen invullen.
Sinds 2019 vind je de resultaten van alle items uit de Vlaamse Patiënten Peiling terug op www.zorgkwaliteit.be. Zo kan je bijvoorbeeld opzoeken hoe een ziekenhuis scoort op: begrijpelijke info geven, respecteren van je privacy of je identificatiebandje controleren. Je kan deze info vergelijken voor drie ziekenhuizen.
Bronnen:
VPP, Jaaroverzicht 2019;
Samenspraak 73 © (2014) Vlaams Patiëntenplatform. Het Vlaams Patiëntenplatform verdedigt de belangen van de patiënt bij het politiek beleid en de gezondheidsinstellingen. Federale ombudsdienst “Rechten van de patiënt”, Jaarverslag 2013, p 48-49.
Vanaf het najaar van 2020 zullen bijna alle Vlaamse ziekenhuizen deze vragenlijsten verspreiden. In de toekomst ontwikkelt het VPP ook een versie die kinderen en jongeren zelf kunnen invullen.
Sinds 2019 vind je de resultaten van alle items uit de Vlaamse Patiënten Peiling terug op www.zorgkwaliteit.be. Zo kan je bijvoorbeeld opzoeken hoe een ziekenhuis scoort op: begrijpelijke info geven, respecteren van je privacy of je identificatiebandje controleren. Je kan deze info vergelijken voor drie ziekenhuizen.
Bronnen:
VPP, Jaaroverzicht 2019;
Samenspraak 73 © (2014) Vlaams Patiëntenplatform. Het Vlaams Patiëntenplatform verdedigt de belangen van de patiënt bij het politiek beleid en de gezondheidsinstellingen. Federale ombudsdienst “Rechten van de patiënt”, Jaarverslag 2013, p 48-49.